به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجتالاسلام و المسلمين سيداحمد موسوي رييس سازمان حج و زيارت «منشور اجرايي حج ۹۲» را اعلام كرد.
*ساختار كاروانها تغيير كرده و به دو و سه اتوبوسي تبديل شده اند. اين كار باعث تسهيل امور و نظم سازمان عمليات حج ميشود.
*تغيير صورت گرفته در ساختار حج ۹۲ موجب افزايش تعداد كاروانها و در نتيجه ورود نيروهاي جديد و تازه نفس در بدنه سازمان عملياتي حج شده است.
*لزوم بالا بودن «سطح علمي» مديران كاروانها در كنار شاخص توانمندي برانجام كار. هنگامي كه زائران و اعضاي كاروانها داراي سطوح بالاي علمي و تحصيلي هستند، طبيعتا اين امر براي مدير كاروان ضرورت عيني مييابد.
*در راستاي تحقق رهنمودهاي مقام معظم رهبري و گام نهادن در مسير خلق حماسه اقتصادي حدود ۱۰۰۰ نفر از عوامل اجرايي حج را تعديل و كاهش داديم كه اين امر باعث صرفه جويي در هزينهها و كاهش قيمت تمام شده حج تمتع گرديد.
*لزوم رعايت مقررات و ضوابط و بهره جستن از روشها و مديريت علمي و اجتناب از كارهاي پراكنده و هياتي.
*رعايت سلسله مراتب در راستاي حفظ نظم و انسجام مجموعه سازمان دهنده حج. مديران بايد جزييات امور را به مسئولان بالاتر گزارش دهند و بدون هماهنگي كارهايي خارج از مقررات و ضوابط ابلاغي انجام نشود. هركس در اين كشور به نظام ولايي باوردارد، بايد سلسله مراتب سازماني را نيز رعايت كند.
كسي حق ندارد، حمل يا جابجايي چيزي را بر زائر يا مديران كاروانها تحميل نمايد. طبق بخشنامه مديران استانها نيز بايد در جريان كارها قرار گيرند و با سازمان هماهنگ باشند.
*تا آنجا كه ميتوانيد مجموعه را كم و چابكتر كنيد تا در كنارآن ظرفيت جديد براي مردم ايجاد شود.
*امسال باتوجه به مفاد قرار داد حج تمتع ۹۲، احتمالا جمعيت زائران ما بيشتر از سال گذشته باشد. اين دستاورد ميتواند جمعيت وديعه گزاران سالهاي گذشته را كاهش دهد.
*لزوم شناخت و آشنايي با وظايف خود و عوامل تحت پوشش مطابق دستور العملهاي ابلاغي اداره امور كارگزاران. اگر مديري وظايف خود را نداند در عرصه كار نيز موفق نخواهد بود.
*لزوم تشكيل جلسات توجيهي در راستاي ايجاد ارتباط و انسجام بيشترو يافتن راهكارهاي موثر براي رفع مشكلات
*مديران كاروانها خط مقدم سازمان در عرصه خدمات رساني به زائراين ميباشند.
*توجيه زائران و اطلاع رساني به مردم در پيشبرد و انسجام كارها بسيار موثر است و باعث كاهش مشكلات و بروز آنها ميگردد.
*شركت منظم در جلسات و نشستهاي توجيهي با مديران مجموعه يا ستاد
*لزوم آشنايي مديران كاروانها و مجموعهها با زبان عربي. مديراني كه تكلم به زبان عربي را بدرستي بلد باشند يقينا در كارها نيز موفق ترند.
*داشتن برنامه براي همه مديران ضرورتي اجتناب ناپذير ميباشد. يك مدير بايد ذهن خود را براي حل مشكل بكارببندد. در قاموس مديران حج نبايد كارناشدني وجود داشته باشد. خود را تسليم مشكلات نكنيد. به ما مسئوليت سپرده شده تا مشكل را حل كنيم. مديريت لحظه براي شما بسيار مهم است.
*مديران بايد از همه لياقتها و شاخصهاي يك مدير موفق برخوردار باشند.
*لزوم تعامل با نيروهاي ستادي و روحانيون. البته نيروهاي ستادي بايد در خدمت مديران كاروانها و كمك كار آنها باشند.
*مديران كاروانها بايد هميشه در دسترس، بگوش و آماده كار و تلاش باشند.
*لزوم دريافت «رونوشت قرار داد هتل محل استقرار» و مطالعه مفاد آن. اين امر در اطلاع مدير كاروان و مجموعه از ميزان مطالبات زائران از دست اندركاران هتلها موثر خواهد بود و از ضايع شدن حقوق زائران جلوگيري ميكند. واحد اسكان موظف به در اختيار گذاشتن نسخه اي از قرارداد هتل به مديران ميباشند.
*نكاتي را كه در راستاي تسهيل امور روزمره زائران موثر ميدانيد پيشنهادو عملياتي كنيد.
*بررسي دقيق تاسيسات، تهويه و بالابرهاي ساختمان محل استقرار و كسب اطلاعات كامل پيرامون امكانات و نواقص هتلها *لزوم تكريم حجاج ايراني در راستاي تحقق شعار «زائر محوري».
*برگزاري جلسات مشترك مديران كاروانها و مجموعهها با هدف هماهنگي و همگرايي بيشتر.
*تفكيك وظايف و تكاليف ميان مديران مجموعه و كاروان. البته اين امر به معناي شانه خالي كردن افراد از كارها نيست چون بناي كار ما بر رفع مشكل است.
*لزوم همكاري همه بخشها و بسيج امكانات و ظرفيتها در ايام تشريق. زيرا بار اساسي حج در روزهاي تشريق و تشرف حجاج به مشاعر است.
*ساختار كاروانها تغيير كرده و به دو و سه اتوبوسي تبديل شده اند. اين كار باعث تسهيل امور و نظم سازمان عمليات حج ميشود.
*تغيير صورت گرفته در ساختار حج ۹۲ موجب افزايش تعداد كاروانها و در نتيجه ورود نيروهاي جديد و تازه نفس در بدنه سازمان عملياتي حج شده است.
*لزوم بالا بودن «سطح علمي» مديران كاروانها در كنار شاخص توانمندي برانجام كار. هنگامي كه زائران و اعضاي كاروانها داراي سطوح بالاي علمي و تحصيلي هستند، طبيعتا اين امر براي مدير كاروان ضرورت عيني مييابد.
*در راستاي تحقق رهنمودهاي مقام معظم رهبري و گام نهادن در مسير خلق حماسه اقتصادي حدود ۱۰۰۰ نفر از عوامل اجرايي حج را تعديل و كاهش داديم كه اين امر باعث صرفه جويي در هزينهها و كاهش قيمت تمام شده حج تمتع گرديد.
*لزوم رعايت مقررات و ضوابط و بهره جستن از روشها و مديريت علمي و اجتناب از كارهاي پراكنده و هياتي.
*رعايت سلسله مراتب در راستاي حفظ نظم و انسجام مجموعه سازمان دهنده حج. مديران بايد جزييات امور را به مسئولان بالاتر گزارش دهند و بدون هماهنگي كارهايي خارج از مقررات و ضوابط ابلاغي انجام نشود. هركس در اين كشور به نظام ولايي باوردارد، بايد سلسله مراتب سازماني را نيز رعايت كند.
كسي حق ندارد، حمل يا جابجايي چيزي را بر زائر يا مديران كاروانها تحميل نمايد. طبق بخشنامه مديران استانها نيز بايد در جريان كارها قرار گيرند و با سازمان هماهنگ باشند.
*تا آنجا كه ميتوانيد مجموعه را كم و چابكتر كنيد تا در كنارآن ظرفيت جديد براي مردم ايجاد شود.
*امسال باتوجه به مفاد قرار داد حج تمتع ۹۲، احتمالا جمعيت زائران ما بيشتر از سال گذشته باشد. اين دستاورد ميتواند جمعيت وديعه گزاران سالهاي گذشته را كاهش دهد.
*لزوم شناخت و آشنايي با وظايف خود و عوامل تحت پوشش مطابق دستور العملهاي ابلاغي اداره امور كارگزاران. اگر مديري وظايف خود را نداند در عرصه كار نيز موفق نخواهد بود.
*لزوم تشكيل جلسات توجيهي در راستاي ايجاد ارتباط و انسجام بيشترو يافتن راهكارهاي موثر براي رفع مشكلات
*مديران كاروانها خط مقدم سازمان در عرصه خدمات رساني به زائراين ميباشند.
*توجيه زائران و اطلاع رساني به مردم در پيشبرد و انسجام كارها بسيار موثر است و باعث كاهش مشكلات و بروز آنها ميگردد.
*شركت منظم در جلسات و نشستهاي توجيهي با مديران مجموعه يا ستاد
*لزوم آشنايي مديران كاروانها و مجموعهها با زبان عربي. مديراني كه تكلم به زبان عربي را بدرستي بلد باشند يقينا در كارها نيز موفق ترند.
*داشتن برنامه براي همه مديران ضرورتي اجتناب ناپذير ميباشد. يك مدير بايد ذهن خود را براي حل مشكل بكارببندد. در قاموس مديران حج نبايد كارناشدني وجود داشته باشد. خود را تسليم مشكلات نكنيد. به ما مسئوليت سپرده شده تا مشكل را حل كنيم. مديريت لحظه براي شما بسيار مهم است.
*مديران بايد از همه لياقتها و شاخصهاي يك مدير موفق برخوردار باشند.
*لزوم تعامل با نيروهاي ستادي و روحانيون. البته نيروهاي ستادي بايد در خدمت مديران كاروانها و كمك كار آنها باشند.
*مديران كاروانها بايد هميشه در دسترس، بگوش و آماده كار و تلاش باشند.
*لزوم دريافت «رونوشت قرار داد هتل محل استقرار» و مطالعه مفاد آن. اين امر در اطلاع مدير كاروان و مجموعه از ميزان مطالبات زائران از دست اندركاران هتلها موثر خواهد بود و از ضايع شدن حقوق زائران جلوگيري ميكند. واحد اسكان موظف به در اختيار گذاشتن نسخه اي از قرارداد هتل به مديران ميباشند.
*نكاتي را كه در راستاي تسهيل امور روزمره زائران موثر ميدانيد پيشنهادو عملياتي كنيد.
*بررسي دقيق تاسيسات، تهويه و بالابرهاي ساختمان محل استقرار و كسب اطلاعات كامل پيرامون امكانات و نواقص هتلها *لزوم تكريم حجاج ايراني در راستاي تحقق شعار «زائر محوري».
*برگزاري جلسات مشترك مديران كاروانها و مجموعهها با هدف هماهنگي و همگرايي بيشتر.
*تفكيك وظايف و تكاليف ميان مديران مجموعه و كاروان. البته اين امر به معناي شانه خالي كردن افراد از كارها نيست چون بناي كار ما بر رفع مشكل است.
*لزوم همكاري همه بخشها و بسيج امكانات و ظرفيتها در ايام تشريق. زيرا بار اساسي حج در روزهاي تشريق و تشرف حجاج به مشاعر است.
ارسال نظر